onsdag 4 april 2018

Jag flyttade tvärtom

1979 kom jag - och vår dotter- från Hjärup mellan Malmö och Lund till Blekinge i jobbet. Jag hade då blivit föreståndare för de korta kurserna och lärare på folkhögskolan i Bräkne - Hoby.
1982 byggde jag hus.Så nu har jag haft huset i snart 36 år, även om det endast var fritidsboende medan jag arbetade som rektor uppåt landet i åtta år.
Jag flyttade alltså, i motsats till andra, från storstadsområdet Malmö/Lund och senare från Stockholm hit till byn. Annars brukar det ju vara tvärtom.
Och? Tja! Jantelagen i länet är besvärande. Men mycket annat är enklare. Ett par minuters väg med bilen till affären, vårdcentralen och tåg och buss. Inga problem med parkeringen. Folk vet ofta vem man är.Man bör passa sig mer än i storstaden, där ingen bryr sig. Här glöms inget!
Numera upplever jag stressen starkt när jag besöker mina barn i de stora städerna. Och bara detta att hitta en parkeringsplats utanför deras bostäder! Stressigt!
Igår körde jag 52 mil på 6 timmar och 25 minuter med fem minuters rast vid Brahe hus.
Så idag är jag trött! Man är ju en varannan dags människa, som jag brukar säga. Fast jag har fått jobba med en del för Skrivarklubben och KD ändå idag.

Inga kommentarer: