söndag 22 april 2018

Genom historien ser vi nutiden

När jag 2010 gick mina guideutbildningar var det många pusselbitar som föll på plats när jag studerade den blekingska/skånska historien. Saker har en tendens att hänga med framåt i tiden. Då förstod jag varför det fortfarande finns en motsättning mellan folk i Ronneby och folk i Karlskrona till exempel. Och när högskolan i Ronneby togs ifrån oss och gick upp i Karlskronas avdelning, då var detta ungefär vad Ronnebyborna   kunde förvänta sig av århundradens oförrätter, som man har upplevt det. Så var det nog!
På samma sätt tyckte jag i Småland att den gamla gränsen mellan Danmark och Sverige på något sätt verkade leva kvar. Söder om länsgränsen var det främmande folk.
Historia är spännande! Historielöshet kan vara farligt! I vår snuttifierade tid är det viktigt att vi ser till att historiemedvetenheten lever.
Det gläder mig därför att jag nu är intagen i sammanhang där man vårdar vår historia.

Inga kommentarer: