onsdag 18 april 2018

Ett liv utan framtid

Som rubriken säger har jag börjat känna det alltmer. Framtiden är bakom, nu finns det inget att planera för, bara närliggande småsaker som för att hålla Skrivarklubben igång, vilket i och för sig är trevligt.
Men det är ju jättestor skillnad mot när jag gick i pension för snart tio år sedan och sedan läste franska, latin och tyska vid universitetet och gick två guideutbildningar plus Tyska för turistbranschen vid Linnéuniversitetet i Växjö. Tänk då körde jag i vinterväglaget in till Karlskrona för föreläsningar.
Jag gjorde många trevliga guidningar flera år efter. Nu vågar jag inte boka in något. De senaste åren har jag lämnat över inbokade guidningar till andra.
Det känns som om kroppen rasade efter 70. Vad ska det bli av detta? 

Fast idag har jag skickat iväg två inbjudningar till berättarträffar. En är i Hällevik/Nogersund. Hoppas de blir av!


2 kommentarer:

kyrksyster sa...

Jag är några år yngre än du, men kan ändå känna att jag kommit till den sista delen av livet. Jag gör inga långsiktiga planeringar. Försöker leva i nuet. Glädjas åt det lilla. Men jag ska få två nya barnbarn i år. Det upptar mycket av mina tankar.

Men kroppen säger ifrån, man får anpassa sig efter den.

nya tant lila sa...

Jo, man får anpassa sig.