onsdag 27 januari 2021

En konstig dag

Det hände två konstiga saker idag. Först dök det upp en gammal arbetskamrat till mig och en av mina fb-vänner på en kommentar på ett offentligt inlägg av mig. Hej skrev hon till oss. Jag gjorde sedan en vänförfrågan till henne så nu är hon min vän på fb.

Men, samtidigt kom jag att tänka på att jag inte hade pratat med goda vänner och arbetskamrater i den by där jag bodde som gift i Skåne. Senast jag hade kontakt med dem var när två andra vänner hade dött. Jag sökte deras telefonnummer och upptäckte att det bara var mannens telefon och namn som stod där. Jag visste att min väninna bade haft cancer, men jag hade uppfattat det som att hon hade klarat av den. Det hade hon inte, sade hennes man när jag ringde, och inte nog med detta, för hon hade varit död i två år! Börjar jag tappa tidsuppfattningen? Det känns sorgligt. Vi var tre par som umgicks i byn där vi bodde. Fyra av oss arbetade på samma arbetsplats. Jag var där i åtta år, men bytte när jag hade gått på Lärarhögskolan för jag fick mycket högre lön på ett annat ställe. Det glesnar allt mer i leden. Hur länge till lever jag själv?

Inga kommentarer: