måndag 25 november 2019

PK-politiken

Eftersom jag är politiskt intresserad (trots att jag har lämnat egna, politiska uppdrag) går ganska mycket av min tid åt att titta på debatter eller som nu riksmöten i olika partier. För två veckor sedan var det KD, som hade riksting, veckan efter var det Liberalerna, och nu i helgen alltså Sverigedemokraterna, SD. De senare sägs bredda sig. Det betyder att de "slipar av" och tar bort kontroversiella frågor. Nu rök deras vilja att arbeta för en sänkt abortgräns för fri abort till 12:e veckan. Detta betyder att nu finns det inget riksdagsparti som driver frågan att vi i Sverige ska anpassa oss till gällande lagstiftning i våra grannländer och i andra europeiska länder, som har 12:e veckan. Tala om att sticka ut! Riksdagsmannen/kvinnan och f,d. ledamoten i partistyrelsen, Paula Bieler hade reserverat sig mot detta i partistyrelsen. Hon var också emot en motion om organdonation och sade (som jag själv brukar säga) "Min kropp är min.". Hon var ganska vass och ifrågasatte partiets väg i dessa frågor. Med all rätt, får man väl säga, för som det är nu, nämligen att alla partier verkar vara mera pragmatiska än ideologiska, så ser vi ju snart ingen skillnad på dem, och vad händer då? Hur ska vi då veta vad vi ska rösta på?
Det kommer nog inte ens att hjälpa att Löfven gapar om SD : s ursprung. S har inget rent mjöl i sin påse, för att inte tala om V. De historieutfallen  lär knappast hjälpa. 
Jag tror att man kan bredda sig till döds. Vi får väl se!

Inga kommentarer: