torsdag 3 augusti 2017

Att få älska vem du vill eller få älska MED vem du vill- vad gäller?

Jo, jag är kritisk mot Pride. Anledningen är inte att jag inte tror på alla människors lika värde eller är emot samkönade par, utan att jag- efter vad jag har läst om Pride- tror att festivalen kan misskreditera i stället för skapa gemenskap. Ligger det inte i sakens natur att om man vill  inkludera, då ska man inte komma fram med saker som exkluderar?

Jag brukar skriva att det behövs en Tjockisgala, för är det några som diskrimineras i det här samhället så är det vi som är överviktiga. Men hu så hemskt om man skulle gå i parader som visade att vi hade samma värde och att man accepterade oss! Då hade man ju känt sig ännu mera avvikande!

Får man respekt om man framställer sex med inslag av våld? Jag såg just bilder från avarterna på festivalen. Det finns säkert seriösa seminarier, men då ska man kanske hålla sig inom dessas gränser och inte flippa ut.

Och- vad handlar det hela om? Att få älska vem man vill? Vem förbjuder någon att älska en annan människa?
Eller handlar det om att få älska MED vem man vill?
Då är vi inne på ett helt annat område med massor av moraliska restriktioner! Eller hur?
Så budskapet borde kanske vara tydligare...

Och nej, man kan inte alltid älska MED vem man vill! Så måste det vara i ett samhälle med normer! Detta har inget med ett homosexuellt pars gemensamma önskan att göra, utan är mycket vidare än så.

Inga kommentarer: