onsdag 23 februari 2011

Dagen efter Palmemordet

Jag glömmer aldrig morgonen efter Palmemordet. Eftersom jag skulle iväg till Skåne var jag tidigt vid brevlådan. Rubrikerna chockade mig, inte minst som jag då var aktiv socialdemokrat.
Tidigt ringde min väninna och undrade om jag hade läst tidningen. Men det var inte mordet hon menade utan en förlovningsannons. Hur vad detta möjligt?
Mannen, som jag var djupt förälskad i, hade brutit med mig bara ett par veckor tidigare med ett brev där han påstod att jag måste vara psykiskt sjuk som inbillade mig att han var otrogen och därför kollade honom.
Och här stod nu hans förlovningsannons i tidningen! Hur snabbt kan man förlova sig? Det måste väl ha varit snabbt, för det var ju bara dagar sedan brevet till mig...
Jag kollade runt lite, men fick inte höra att någon annan kände till denna kvinna.
En man på över 50 år. Flygare och  marinofficer.
Jag förväntade mig stadga och pålitlighet.
Och samma dag som detta gräsliga mord finns i tidningen står denna, för mig så hemska, annons.
Sådant glömmer man väl aldrig någonsin!

Inga kommentarer: