söndag 13 september 2020

En sakta återgång

Livet börjar återvända så smått och orken också. Nu gäller det att ta tag i de praktiska sakerna som jag inte har orkat med.

Mina gamla, riktigt gamla relationer är en stadga i mitt liv. Häromdagen ringde en väninna som jag lärde känna i andra ring. Det är alltså 59 år sedan.  Efter studenten åkte vi på bussresa tillsammans genom Europa och ner till Neapel, och tjugo år senare var vi med våra söner i Grekland. Hon och hennes exman har bott nära oss både i Lund och i Hjärup och hörde till vårt umgänge. Vi har följt varandra genom livet, och det är en stor trygghet i sådana kontakter.

Jag har fler kontakter som jag har känt i bortåt 60 år än jag har nya. Kanske var vänskapsbanden lättare att knyta då när vi inte var iklädda olika yrkesroller. Men jag försöker nu hålla kvar en del skrivarvänner trots att jag har gått ur klubben som nu kanske snart inte finns länge till på grund av svårigheter att rekrytera förtroendevalda.

Mina samlade dikter och berättelser från Groblad kom ut i december.


Inga kommentarer: