torsdag 7 maj 2020

Men Gud då?

I vått sekulariserade land talar vi inte ofta om Gud och/eller om vår tro.
Borde vi inte göra detta just nu?
Jag tror att Gud rasar. Pandemin må ha sitt ursprung i Kina, vare sig det är från något laboratorium eller från en konstig djurhållning, men jag tror ändå att Gud ligger bakom.
Vi måste ändra vår livsstil, rannsaka oss, för detta är Guds raseri och varning till  mänskligheten. Detta är för att rädda oss och vår jord.
Nu handlar det inte om vem som ligger med vem, som säkert en del religiösa avarter kan säga. Det handlar inte om någon sorts påklistrad, mänsklig synd. Nej, nu handlar det om ansvar. Vårt ansvar för jorden..
Se vad som händer nu med en nersläckt jord! Vatten renas, dimmor och foggen lättar, luften blir klar.
Jag har varit kritisk till Greta T. Men jag har  ändrat mig. Kanske var det så att hon var gudasänd för att varna. Men det räckte inte. Makthavarna lyssnade inte.
Då fick Gud ta till storsläggan. Detta ser vi nu. Tror jag.
Och framförallt inser vi att vi inte rår på det som är större än oss. Detta borde vi ha begripit bara genom att titta ut i universum. Den bilden måste väl vara tydlig. Vi är ytterst obetydliga. Vad är det vi förstår- egentligen?

Inga kommentarer: